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Xenia Prochorowa, insert Imperial, clicquer pour une vue agrandie
Serge Prokofiew, reprod. d'un cliché de Choumoff, Pierre (1872-1936), Photographe, Date d'édition: 1910-1950, Format: 1 impression photomécanique; 16 x 11 cm (im.), Droits: domaine public, Identifiant: ark:/12148/btv1b84237088, Source: Bibliothèque nationale de France, département Musique, Est.ProkofievS.001, clicquer pour voir l'original
Imperial ILP 157, XKC 129/130, étiquette 1ère face, clicquer pour une vue agrandie
Imperial ILP 157, XKC 129/130, étiquette 2e face, clicquer pour une vue agrandie
Kopf Bild Prochorowa Xenia 155 250 3
Sergej PROKOFJEW
Sonate pour piano No 3 en la mineur, Op. 28
Xenia PROCHOROWA
25cm Imperial ILP 157, 8 février 1957

Portrait à gauche en haut: Serge Prokofiew, reprod. d'un cliché de Choumoff, Pierre (1872-1936), Photographe, Date d'édition: 1910-1950, Format: 1 impression photomécanique; 16 x 11 cm (im.), Droits: domaine public, Identifiant: ark:/12148/btv1b84237088, Source: Bibliothèque nationale de France, département Musique, Est.ProkofievS.001, lien cataloguelien photo 

Sergej Prokofjew compose cette sonate en 1917. Elle est sous-titrée «d'après des vieux cahiers», Prokofjew l'ayant composée à partir d'esquisses de 1907. Le compositeur la donna en première audition le 15 avril 1918 à Petrograd.

Elle est en un seul mouvement divisé en plusieurs sections enchainées. Pour une description de sa forme, voir par exemple cette page en anglais de Wikipedia (extrait reproduit au bas de cette page).
La partition de l'oeuvre peut être téléchargée sur cette page de l'IMSLP.

ILP 157 Prochorowa Extrait Recto
Xenia Prochorowa enregistre cette oeuvre le 8 février 1957, la première parution a lieu sur le disque 25cm Imperial ILP 157: la Dumka Op. 59 de Peter Tschaikowsky et la Sonate Op. 28 de Sergej Prokofjew sur la première face, les 4e et 6e pièces des Études Tableaux, op. 39 de Sergej Rachmaninow et la Sonate No 4 op. 30 d'Alexander Skrjabin sur l'autre face (photos des étiquettes du disque à gauche - clicquer pour une vue agrandie - ainsi qu'au bas de cette page).

Le disque utilisé pour cette restauration vient de la collection de Harry Schultz, qui en a effectué lui-même le transfert numérique et m'a envoyé le fichier pour restaurer les enregistrements et vous les présenter: je le remercie pour sa grande générosité.

Voici donc...

Sergej Prokofjew, Klaviersonate Nr. 3 in a-moll, op. 28, Xenia Prochorowa, Imperial ILP 157, 8 février 1957 (Allegro tempestoso - Moderato - Allegro tempestoso - Moderato - Piu lento - Piu animato - Allegro - Poco piu mosso 09:02)
que vous pouvez obtenir en...
Je ne peux plus proposer cet enregistrement «dans un cercle de personnes étroitement liées, tels des parents ou des amis» («im Kreis von Personen, die unter sich eng verbunden sind, wie Verwandte oder Freunde», «within a circle of persons closely connected to each other, such as relatives or friends»), ceci étant devenu incompatible avec le règlement général de l'UE sur la protection des données entré en vigueur le 25 mai 2018, car la nouvelle protection des données personnelles imposée par ce nouveau réglement me donnerait vraiment trop de travail.

Désolé! Mais... rien ne vous empêche de m'écrire en privé...
pour un téléchargement libre, depuis mon site

Imperial ILP 157, XKC 129/130 -> MP3 320kbps -> WAV -> léger à moyen DeClick avec ClickRepair (l'excellent logiciel de Brian Davies), des réparations manuelles  -> FLAC

1 fichier FLAC, 2 fichiers CUE (*) et 1 fichier PDF dans 1 fichier ZIP

(*) 1 fichier CUE pour les fichiers décomprimés en WAV et 1 fichier CUE pour les fichiers comprimés FLAC, si votre logiciel peut utiliser directement les fichiers FLAC.


Imperial ILP 157, XKC 129/130, étiquette 1ère face
ILP 157 Prochorowa Label 1 65C2FC
Imperial ILP 157, XKC 129/130, étiquette 1ère face
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Imperial ILP 157, XKC 129/130, étiquette 2e face
ILP 157 Prochorowa Label 2 65C2FC
Imperial ILP 157, XKC 129/130, étiquette 2e face
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Extrait de cette page de Wikipedia:

"[...] The sonata is in a single movement in sonata form, lasting approximately 7-8 minutes. The piece opens with a blasting E major chord for the entire first and second bars and then goes into a toccata-like melody for the next few bars. This repeats with some variation again after that, and a tonic preparation for two bars leads to the first theme. The first theme, consists of a fairly recognizable harmony with a leaping melody in the right hand. The first theme is mainly in a playful and soft character with some dynamic fluctuations towards the end of the first theme. It contains some motives that reoccur near the end of the piece.

The second theme resembles the second movement in a typical three-movement sonata cycle, and opens in a slow and legato chromatic scale with sustained bass notes of G-sharp, D, and G, marked Moderato. The slow, lyrical melody opens in the relative major, then repeats itself with the same melody but with the harmony in A minor. The slow theme also consists of leaping harmony in the left hand, and the theme ends in C major after some progressions in C major.

The third theme, which is like a development, opens in a blasting, fortissimo chromatic harmony with a march-like melody in D minor with the same rhythmic motives alternating between hands. After that, there comes a rapid scale based on the notes F-E-D-F with double thirds in the bass. It then repeats a perfect fifth up, then proceeding with rapidly repeated C's on the right hand on the upper registers. Following that is a series of arpeggios that suggest a melody or chord progression, then proceeding with a lyrical melody that comes from the second theme.

The climax is preceded with several leaping chords that gets transposed after a few bars. In the climax, marked fff, it starts with a rapid arpeggio in the supertonic 7th chord relative to C major, following pedal tones on C in the right hand and subsequent transpositions by seconds. It ends with a blasting fortissimo cluster-like chord, E-F-A-B-D-E (right hand), with E on the bass, then closing the theme with a similar chord on a lower octave, E-G-B-D (left hand), F-A-B-D-E (right hand).

The next theme and final theme begins with E tied from the previous chord, then with detached triplet eighths marked pianissimo that come from the piano parts of the first theme. This theme is pretty much a recapitulation of the first theme, though with lots of transpositions and variation done. After that is a coda-like theme with much dynamic fluctuation. At the last page comes a loud and march-like theme in A minor, then proceeding with arpeggios and chords in the tonic second inversion chord. Then comes with a very quiet C major arpeggio marked pp subito then comes with a loud ending theme that ends the piece. The piece ends with A minor chord in fortissimo. [...]"
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