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Kopf Bild Walther Hans Juergen 155 250
Courte biographie
04.11.1919, Schwerin - ?
Chef d'orchestre de nationalité allemande

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- 1937 – 1945 service militaire, ensuite envoyé au front

- 1945 – 1950 étudie au conservatoire de Hamburg, la direction d'orchestre auprès de Wilhelm Brückner-Rüggeberg
- 1950 – 1957 dirige l'Orchestre de Chambre de Hamburg
- 1959 - 1968 GMD, Württembergische Philharmonie Reutlingen
- 1969 – 1971 travaille chez Schott, Mainz
- 1971 – 1984 dirige la «Kreismusikschule» de Schorndorf, près de Stuttgart

Sur cette «Kreismusikschule» et Hans-Jürgen Walther, un extrait de ce fichier pdf (un texte de Anka Rittmann paru le 09.12.2007):

"[...] Wenn die Jugendmusikschule Schorndorf und Umgebung am Samstag in modernem Ambiente in den Arnold-Galerien ihr 25-Jähriges feiert, wird ihr Leiter Günther Neher auch an viel ältere Wurzeln der Einrichtung erinnern. Wer weiß denn heute noch, dass den 25 Jahren 27 Jahre Kreisjugendmusikschule vorangingen? Die Geschichte des Schiffleins Jugendmusikschule, durch die einige Zehntausende junger Menschen gingen, war wechselvoll. Zeitweise musste sie gehörigen Stürmen trotzen, wollte sie nicht untergehen.

So brachte der Anfang der achtziger Jahre die Gründung der Musikschule Unteres Remstal, der sich die Kommunalparlamente von Kernen, Korb, Waiblingen und Weinstadt gegen den Willen der Schulleitung und der meisten Lehrer anschlossen. Die damals in Schorndorf sitzende und 1955 auf Bestreben von Musiklehrer Walter Klaiber in Waiblingen gegründete Kreisjugendmusikschule geriet gehörig in Schieflage, zudem es in der Folgezeit Bestrebungen in Alfdorf und Kaisersbach gab, die mit der bezahlbaren musikalischen Früherziehung und Ausbildung von Kindern und Jugendlichen verbundenen Kosten zu sparen und allein auf die Musikvereins-Karte zu setzen. Letztlich schlug, nach etlichen Verhandlungen, die organisatorische Geburtsstunde der Jugendmusikschule „Ost“ vor 26 Jahren, deren erster Vorsitzender der damalige Schorndorfer Oberbürgermeister Rudolf Bayler und erster Leiter  Hans-Jürgen Walther  wurde.  Walther hatte schon vorher seit 1971 den Taktstock der Mammut-Einrichtung mit zuletzt noch über 6300 Schülern in Händen gehalten. In Spitzenzeiten waren es über 7600 Schüler gewesen, bis Winnenden und Fellbach als Erste absprangen.

Vor seinem Ruhestand gelang es dem damaligen Schulleiter  Walther noch, eine funktionierende neue Jugendmusikschule Schorndorf und Umgebung zu formen. Er belebte das Kammerorchester wieder, schuf die Grundlage zum heutigen großen Sinfonieorchester. Traditionell konzertierte man damals im Innenhof des Schorndorfer Schlosses während der SchoWo.

1984 wurde   Walther  von Volker Schneider abgelöst, während Bürgermeister Hermann Holzner aus Welzheim den Vorsitz übernahm (der später dem Schorndorfer OB Reinhard Hanke Platz machte). [...]"

Sur cette page du site http://www.h4.dion.ne.jp/~hugo.z/ se trouve un interview de Hans-Jürgen Walther - datant de 2004 - donnant quelques détails intéressants sur ses enregistrements pour le disque avec l'Orchestre de Chambre de Hamburg et l'Orchestre Symphonique de la NDR:

"[...] and now I want to tell you how the cooperation with Mr.Lazare began:
In 1951 Mr. Lazare came to Europe. He wanted to produce tapes for records in Europe, because the orchestras were much cheaper than in USA. At Hamburg he was told of the Hamburg Chamber Orchestra, which has been organized by me in 1950. As we were rather successful he asked us to cooperate. We accepted his offer with pleasure.

At first we produced a serie of music pieces for "Musical Sound Books for Young Listeners" in USA. All these pieces were played by the Hamburg Chamber Orchestra. For the bigger pieces the orchestra was increased. That's why the names for the bigger orchestra were invented: Hamburger Philharmonia Orchestra, Hamburg Symphonia Orchestra, Pro Musica Orchestra. The base was always the Hamburg Chamber Orchestra.

The second serie of production was: arias of operas. The arias were recorded at New York accompanied by a very low harmonium. Our orchestra had to add the part of the orchestra so that the harmonium part was quasi eliminated. These are the records with Henderson.

The third section was the expansion-program of the "Musical Sound Books" for the general market. Mr. Lazare got several orders from many american recording companies (p.e. MGM)

The records mentioned in the catalogue are conducted by me. Several records are not mentioned, but are published under pseudonym, especially those of popmusic.
I, as conductor, had to renounce to all rights concerning the tapes, So I don't have any idea to whom the tapes were sold.
Mr. Lazare sometimes has made a second or third version, which were sold with various names of soloists and conductors.

The fourth section of production of tapes began 1954. Mr. Lazare enganged the NDR Sinfonie-Orchester and I conducted. These are my best recordings, p.e. Beethoven Nr.5 and Nr.9, Tschaikowsky "Pathetique", Dvorak "Neue Welt" etc. This famous orchestra was bound to other recording companies and not allowed to produce for Mr. Lazare under their name NDR S.O. So Mr. Lazare invented fancy names. Radio Orchestra Hamburg p.e. is such a fancy name. [...]"

À noter que Paul Lazare était le père de la pianiste Sondra Bianca.

Sur les pseudonymes que Hans-Jürgen Walther a utilisé:

Question: Did you use other pseudonyms, such as Walther Jurgens, Hans Walther, or Karl Jergens etc.?

H-J. Walther: "[...] Yes, Karl Reuter, d'Artega and other pseudonymes. I don't know how much. Exclusively for my Pop-discs. [...]"

Sur d'autres pseudonymes, cité d'après cette page du site www.classical.net, présentant le double CD «Unidentified soloists, conductors, and orchestras, ReDiscovery RD030/031»:

"[...] This first volume in ReDiscovery's retrospective opens with a mostly compelling performance of Tchaikovsky's Violin Concerto. The Acorn LP identified the violinist as "André Herbern," accompanied by "Hans Lille" and the "Société des Concerts Orchestra." It appears that the real performers are violinist Janine Andrade, with Hans Jürgen Walther and the Hamburg Radio Symphony.[...]

The Tchaikovsky Piano Concerto #1 is really exciting. "Wilhelm Strauss" turns out to have been pianist Sondra Bianca – a classy player whom ReDiscovery has remembered on other reissues. "Igor Koussevsky and the International Symphony Orchestra" really are the Hamburg Philharmonic (or Philharmonia, or Radio Orchestra) under Hans Jürgen Walther. Bianca and Walther have interesting ideas about how this music should go, and I confess that there were parts of the first movement which made my hair stand up on end (in a good way!) although I reckon I can hum this concerto in my sleep by now. The engineering is pretty good, although the stereo separation is exaggerated.

This musical mystery tour closes with a rough-and-ready performance of the 1812 Overture conducted not by "Karl Reiner" but by Hans Jürgen Walther. (The orchestra is correctly identified, it seems, as the Hamburg Philharmonic.)[...]"

Ce double CD de ReDiscovery peut être téléchargé sur cette page de leur site (ReDiscovery a cessé de vendre ses CDs et - très généreusement - rendu ceux-ci disponibles librement en téléchargement).